Isnin, Disember 27, 2010

sila ambil perhatian!!

wah, bukan main gamak lagi tajuk tu!haha..saje nak buat GEMPAK!!
ya, kali ni tiba-tiba jari-jari aku ni gatal nak menaip tentang satu 'health promotion'yang disiarkan di tv yang bermula baru-baru ni.. memandangkan aku bekas graduan USM untuk kursus sains kesihatan (kejururawatan), aku akan selalu 'take note' dan 'alert' tentang benda-benda macam ni.. bukan niat untuk riak atau berlagak, tapi inilah aku, mungkin 'semangat' untuk bidang kesihatan yang kuat ni mendorong aku untuk ambil kisah tentang isu ni..
'health promotion' yang aku maksudkan adalah tentang bahayanya penyakit yang telah pun berdarah daging dalam kalangan rakyat Malaysia..seperti diabetes, heart attack, lung cancer dan lain-lain..statistik yang semakin meningkat ini mendorong pihak KKM untuk ambil tindakan macam ni..
tiba-tiba aku teringat 'something'..dulu time study, aku pernah bagi 'health promotion' untuk keluarga pesakit [memandangkan pesakit separuh sedar], tentang 'strok dan cara penjagaan pesakit yang mengalami strok'. aku ingat lagi, sebelum 'assignment' tu sampai masanya, kami ditugaskan untuk cari dan kenalpasti pesakit yang berpotensi untuk diberi 'health promotion' [sebenarnya semua pesakit pun patut diberi pendidikan kesihatan ni] yang 'available' laa..lepas dah 'identify', kena tanya dan bincang pula dengan keluarga pesakit tu untuk mendapatkan kerjasama dari mereka..



jeng3~ hari yang ditunggu2 telah pun TIBA!! sepatutnya 'turn' aku yang last, tapi disebabkan ada 'kesilapan teknikal', 'turn' aku yang PERTAMA!! wah, 'nervous' juga sebenarnya aku time tu, tapi aku gagahkan diri juga untuk buat yang terbaik!! alhamdulillah, hasilnya memuaskan..aku sendiri seperti tak percaya yang aku dah pun SELESAI untuk tugasan tu..memang pada mulanya, aku takut, malu2, sebab semua orang yang ada kat dalam wad tu tengok aku yang tengah bagi 'health promotion'!!mungkin sebab suara aku agak kuat,lantang..jadi aku jadi perhatian umum..
'how do u feel after give health education/promotion?''lecturer' aku bertanya.."i feel very happy, satisfied and best!!!" memang itulah yang aku rasakan..
aku sendiri tak tahu, kenapa aku rasa macam tu, tapi entahlah..mungkin sebab aku dah bagi sepenuhnya dengan bersungguh-sungguh..
itulah kenangan atau lebih tepat PENGALAMAN aku selama 'study' di USM yang tercinta..banyak lagi sebenarnya PENGALAMAN time study tapi sebab tajuk entry kali ni tentang health promotion, jadi aku story morry yang berkaitan je la ye!!
tata~

2 ulasan:

aqish basir berkata...

haha..sume ke yng tgk awk??

biasa la wak..mule2 mmg cm tu kan.

cik blogger berkata...

aah, btul2..
ya, sume tgk kite time tu, mungkin sbb suara kite lantang, mn xnye, sbb sy nk target sy tu dengar dengan jelas apa yang sy cuba smpaikan..tp, mmg itulah rutin sbg pelajar..=) sweet moment..