Jumaat, Januari 28, 2011

Amalkan petua orang2 dulu tak?!

salam semua!! selamat pagi~
pastikan hari korang dimulakan dengan SENYUM, semestinya korang bahagia!!
ececehh..bermadah pula aku pagi2 ni..ehe~
ok la..nak start cerita..
pagi2 ni, biasanya hari aku dimulakan dengan menonton MHI TV3..sebab aku tau, mesti ada info yang menarik untuk dibincangkan..
tupppp..tupp...tiba2 aku ada idea nak ditaip untuk entri pagi ni...
mungkin boleh dijadikan sebagai segmen untuk kongsi pengalaman hidup kita!
aha!! ok tak?ok tak?
tapi sebelum apa2, baik aku cerita tentang pengalaman aku kan?
ok!
zaman budak2 dulu, seingat aku time sekolah rendah, aku suka amalkan petua2 orang dulu2 dari mana2 sumber yang aku dapat, ada yang dari majalah, ada dari mulut orang2 tua sendiri, ada yang aku dapat dari mulut2 budak2 lain..lebih kurang baya2 aku la..hebat kan?
ok, nak dijadikan cerita, ada beberapa petua yang aku dapat dan pernah amalkan untuk seketika..sekadar untuk mencuba..hehe..

antaranya...jeng2~

1) petua untuk putihkan gigi:
amik seketul kecil arang [yang hitam tu ler..tau kan?], tumbuk sehingga menjadi abu hancur, bancuhkan dengan sedikit air, kemudian gosok kat gigi..insya Allah gigi akan putih dan bersinar..

2) petua untuk putihkan dan haluskan kulit muka:
ambil air rendaman beras yang telah dibasuh, sapu kat muka.
ambil air kelapa tua, sapu kat muka.

tapi, semua petua yang aku sebutkan di atas aku amalkan sekejap je..sebab tak sesuai kot..hehe..muka aku gatal2 lepas amalkan petua2 tu..huhu..mungkin kalau amalkan untuk tempoh yang panjang, hasilnya memberangsangkan!!!

ha, korang pula..apa cerita? ada tak apa2 petua orang2 dulu yang korang amalkan? tak kisahlah, petua tu korang amalkan time sekolah dulu ke..time sekarang ke..tak kisah la..kalau sudi berkongsi..:

1) tajuk entri 'Amalkan petua orang2 dulu tak?!
2) letakkan header blog aku ni.. 'link'kan ke entri ni.
3) story la pengalaman korang kat entri korang tu nanti..
4) harapan korang untuk petua2 tu? untuk diri sendiri, untuk generasi masa depan..
5) jangan lupa, masukkan 'link' entri korang kat komen entri aku ni k..senang sikit aku nak kumpul dan korang semua boleh baca..dan lagi bagus kalau dapat diamalkan..

sharing is caring!



2 ulasan:

kay_are berkata...

part petua ni memang xleh nak join r.. x reti.. huu

cik blogger berkata...

aha..takpe..kot2 la dulu2 ada amalkan apa2 petua..klu xde..xpe..=)saje je tu nak kongsi citer..