Isnin, September 23, 2013

3 bulan sudah... alhamdulillah~

Salam blogku yang tercinta...

Setelah berbulan-bulan tak kemaskini entri.. maaf sangat, kehidupan sekarang terlalu sibuk.. maklum sudah dapat kerja tetap ni..huhu..bukanlah berbangga atau apa.. tapi apa2pun, selepas ni tak banyak sudah benda yang dirisaukan, apa lagi pasal pendapatan.. yang sebelum ni banyak bergantung kepada gaji hari yang tak tetap tarikh pembayarannya.. apa2pun,aku tetap bensyukur, dengan pengalaman hidup sebelum ni, banyak mengajar aku erti hidup.. alhamdulillah..

Hari ni aku keja shift pagi.. jadi, petang2 begini, seronok je santai kat beranda rumah sewaku ni.. angin pun sepoi2 bertiup.. rasa tenang, dan penat pun seakan hilang.. itulah kuasa Allah kan? Cerita pasal keja, dah masuk bulan ketiga aku bekerja dan ditempatkan di ICU,  Hosp. Duchess of Kent, Sandakan.. alhamdulillah, skill aku dah makin improve, dan dah ada rasa seronok untuk bekerja.. walaupun pada mulanya, tiap hari asyik menangis.. bukanlah berjauhan dengan keluarga punca aku sedih, tapi disebabkan aku asyik kena tegur dengan cara yang tak sepatutnya.. tapi aku tetap ingat pesan mama, 

    'sabar saja... kau buat saja keja kau sendiri.. kalau tak tahu, tanya senior.. jangan cuba memandai2 buat keja yang tak tahu.. kau tu di icu.. rumit sikit..ya? '..

Sabar.. dan terus bersabar menerima teguran dari senior, walaupun terpaksa 'makan hati'.. dan hasilnya? Sekarang aku dah master agak2 dlm 60% bidang tugas di ICU berbanding sebelum ni 0%!! Alhamdulillah.. dah tahu apa nak buat keja bilamana di wad.. jadi semua benda pun rasa mudah...

Tapi bukan semudah itu untuk mudah.. kena banyak tanya dengan senior, banyakkan bersabar dengan karenah staff..

Tapi sebenarnya, apa yang lebih dan sangat penting bagi aku adalah..

   Mohon dan berdoa kepada Allah, agar dipermudahkan segala urusan,.. mohon perlindungan walau di mana saja..sebab kalau kita tak minta kepadaNya, Allah tak bagi..tapi kalau dapat pun tapi kita tak minta, mungkin Allah bagi tu dalam keadaan tak redha.. astaghfirullah... semoga kita tidak tergolong dalam mana Allah tak redha.. tapi kita kena ingat, ini semua terjadi dengan izinNya, kalau Allah tak izinkan, tak menjadi juga kan? 

Renungkan.. 


Tiada ulasan: