Selasa, Mei 24, 2011

'Pintu Rezeki' DITUTUP RAPAT??!!!

baru lepas minum petang..scroll down fb aku..aku klik satu pautan dari kawan aku ni..
cuba korang klik...


dah klik?? ini adalah jawapan kepada entri aku sebelum2 ni..

"..cerita pasal kerja..aku nampak kat satu status kawan aku, dia tengah update resume..untuk cari keje..LAGI?? hmm, nak tukar angin kot..yelah, rasanya dah dekat setahun dia keje sebagai jururawat..dia kata, mungkin kali ni dia nak cuba nasib pula untuk jadi pengajar..hmm, mungkin dia cepat diterima bekerja..maklum, dah ada pengalaman setahun..orang yang ada pengalaman ni memang cepat diserap masuk untuk bekerja..sementara aku?? Allah..jangan Engkau biarkan aku dalam keadaan macam ni..aku tetap terus berusaha untuk mencari kerja..mungkin Engkau Maha Mengetahui..rezeki hamba2-Mu..apa2pun, itu hak dia..nak bekerja..aku tak boleh halang..betul?"

"..sebenarnya aku ada tujuan tersendiri untuk pergi ke pekan.tujuan asal aku untuk hantar surat permohonan kerja melalui pos laju..tapi, aku malas dah nak habiskan duit untuk pos..since melalui email pun aku rasa dah memadai..sebab ada kawan aku sorang yang apply keje di satu hospital swasta hari tu, melalui email je..dan dia dah pernah dihubungi untuk dipanggil interview..jadi aku putuskan, guna email je la..malas dah nak buat duit melalui poslaju..sekali pos dan masuk RM5-RM9..bukanlah aku berkira sangat tentang duit..tapi mesti la terasa sikit kecewa..tapi takpelah..redha je..dapat ke tak, itu belakang kira..janji, usaha kena tetap usaha.betul?"

"..untuk masa sekarang ni, aku pun masih 'jobless', topik tu la yang hangat diperkatakan! huhu..aku? sabar je la..bagi penerangan kat diorang..sebab ni semua bukan salah aku kan? aku dah berusaha..cuma pintu rezeki masih belum terbuka..perlu tenang, dan sabar..apa2pun, orang2 yang bertanya tentang aku, tak menyalahkan aku sebab tak dapat kerja sampai sekarang..yang paling best, diorang bagi 'moral support' lagi..supaya bersabar..insya Allah, ada tu..percayalah.mungkin bukan sekarang..tapi rezeki tu memang ada.. ;)"

dan banyak lagi entri2 aku sebelum ni, yang menceritakan tentang usaha dan penantian aku untuk mendapatkan kerja tetap..

apa nak dikata?? inilah dunia sekarang..kepada jobseeker macam aku...semua hampa..semua jawatan kosong kerajaan, DIBEKUKAN!
apply private pun, masih di angin lalu..inikan pula nak apply gov?
haih..bak lirik lagu P.Ramlee..
"beginilah nasib, diriku yang malang..oh Tuhan.."

sedih..

Tiada ulasan: