Sabtu, Mei 14, 2011

Nostalgia..alif, ba, ta..

salam..selamat pagi semua!!!

waaa..seharian semalaman tak dapat on blogspot ni..huhu..mungkin ada masalah kot..tapi takpe, pagi ni ok dah! tak tahu pula petang dan malam nanti..harap2 macam ni la..amin~
ok..benda yang aku nak cerita semalam memang dah luput dari ingatan aku..tapi takpe, aku nak cerita pasal satu kenangan time zaman budak2 dulu..nak tau apa dia?? cuba korang tune tv9..ada cerita menarik!

ianya berkisar tentang pengalaman mengaji time budak2 dulu..sungguh indah! aku rasa, zaman budak2 sekarang ni takde merasa pengalaman mengaji macam ni..serius! huhu..dulu dalam zaman awal '90-an..aku, adik aku, sepupu dan 2-3 orang saudara lain pergi mengaji seawal sebelum maghrib, memang dah duk terpacak kat rumah kongsi pakcik2 Indonesia, yang mengajar kitorang..time tu solat kitorang tak berapa buat lagi..rotan? tak pernah lepas dari tangan pakcik2 tu..pakcik2 yang duk mengajar tu muda2 lagi..mungkin time tu umur diorang dalam 20-an gitu la kot..diorang dalam 3-4 orang..selalunya, lepas je mengaji, sebelum balik rumah, pakcik2 tu pasang lagu.."bila Izra'il..datang memanggil..jasad terkubur, di pembaringan!" haa..naik bulu roma kat tengkuk dibuatnya! taku siottt! huhu..buatnya aku tak tido malam tu..
pernah satu malam tu, pakcik2 tu balik lambat dari kerja..time tu dah masuk waktu maghrib..kitorang yang nakal2 ni, apa lagi..keluar dari rumah kongsi tu..tapi bukan balik rumah, kitorang pergi jalan raya, ada sorang saudara aku tu, boleh2 je dia duk baring atas jalan raya..nasib baik takde kereta yang lalu lalang kat situ..huhu..bila dah bosan main kat situ..kitorang pergi bawa kolong rumah kongsi tu pula..haa, korang rasa kitorang buat apa kat situ? dah la gelap gulita..betul? haa..nak tau apa? kitorang duk ketuk2 kat lantai rumah tu..kat dalam rumah tu ada sepupu aku dan sorang lagi kawannya duk mengaji..kitorang gelak jek..bosan ketuk2 tu, kitorang naik..dan berlagak jadi guru, mengajar sorang budak ni mengaji..aku dan seorang saudara aku dera sorang budak lelaki ni..kitorang amik pelayar, sepit kat telinga budak tu.. "cepat! baca! ulang balik, aku ndak dengar!" menangis budak tu dibuatnya! haha..kami berdua gelak sakan, sebab dapat kenakan budak tu! huhu..jahat kan? bukan jahat..tapi nakal!

tengah duk gelak2 tu..tiba2 pakcik yang duk mengajar kitorang tu BALIK! alamak! macam mana ni? tau apa jadi lepas tu? kitorang kena cubit! haa..amekaw!!! hoho..balik rumah pun kena cubit! amekaww!!

adoyai..itulah antara kenangan yang aku ingat sampai sekarang..maklum, zaman budak2 tahun 90-an memang best! budak2 sekarang takkan pernah merasa zaman tu..serius!
haa..korang apa pula cerita? dulu2 ada tak duk mengaji macam aku ni? hehe..kongsi2~

kenangan terindah..

Tiada ulasan: