Sabtu, April 30, 2011

Cerita si penjemput ke kenduri...

petang tadi, dalam jam 3..ada la seorang budak ni, ditugaskan untuk memanggil/menjemput orang kampung untuk hadir ke kenduri orang kahwin...mak aku kata, budak tu namanya 'doyo', aku sendiri tak kenal budak tu.ok, kita ikuti perbualan di bawah..

doyo': assalamualaikum...
aku: waalaikumussalam...ya dik, ada apa?
time tu, dia baru nak pakai kopiahnya..agak kelam kabut juga la..
doyo': hmm..saya (sambil meletakkan kedua tangannya di belakang..ala2 senang diri gitu..) wakil dari Wak Mail..untuk menjemput ke kenduri di rumahnya..lepas Isyak nanti..
aku: ok...terima kasih ya dik..

tau tak apa yang terjadi sebenarnya??

sebelum ni, banyak juga budak2 yang ditugaskan untuk memanggil orang kampung ke kenduri apa2 je la..tapi, boleh dikatakan..diorang takde adab atau etika! tau kenapa? sebab diorang memakai baju yang agak compang camping, seluar skin..baju singkat nampak perut..ala, yang penting takde etika la!! takde ciri2 khas untuk panggil menjemput ke kenduri..dan diorang pernah dah ditegur, supaya pakai baju elok2..barulah orang nak datang...

hmm, bagi aku..mungkin budak yang panggil kenduri petang tadi tu..dah kena bagi warning atau peringatan oleh budak2 kampung sebelum tu, supaya pakai kopiah/songkok..dan berbaju elok2..sebelum pergi menjemput orang lain untuk ke kenduri..hoho..

hidup perlu etika...

Tiada ulasan: