Jumaat, Januari 07, 2011

terima kasih..tapi??

selamat petang wahai pembaca2 dan blogger2 di luar sana!!
petang2 yang redup bagai nak hujan ni, terlintas pula di otak untuk menaip tentang sesuatu yang berlaku pagi tadi..
ehmm..pagi tadi jam 7.30 waktu tempatan, aku sempat menonton rancangan MHI di TV3 [sebenarnya, setiap pagi aku tengok MHI]..dan isu atau topik yang menjadi perbualan hangat pagi tadi ialah..."GRADUAN TAK LAKU, SUATU KEBIMBANGAN"..
aha~ topik tu sendiri lebih kurang sama je dengan entry yang aku buat sebelum ni
seperti diorang terbaca entry aku ni..hehe..[ye2 aje]..
tapi hakikatnya, memang pun MEMBIMBANGKAN..
terima kasih kerana mengutarakan topik tu..tapi??
apa yang aku boleh simpulkan di sini [bagi pendapat aku la ye..] si pencari kerja [macam aku] dan pihak majikan dua-dua pun ada yang tak kena..maksud aku bukan tak kena macam mana..tapi ada kelemahan bagi dua-dua pihak..
1) si pencari kerja: memang tak dinafikan, ramai antara lepasan graduan kurang berkemahiran dalam berkomunikasi bila ditemuduga..mungkin juga kurang kemahiran dalam bidang yang diceburi untuk dibawa ke alam pekerjaan...
~penyelesaian: mantob'kan komunikasi dan kemahiran..tapi aku rasa semua ni mesti dimulakan time study dulu..apa lagi banyak job sekarang ni menuntut graduan untuk ber'speaking' english..

2) si pihak majikan: commonly & mostly antara mereka menetapkan syarat si pemohon kerja mesti punya pengalaman dalam bidang yang berkenaan selama 2-3 tahun sebelum ni..ohhh!!! semestinya lepasan graduan yang memang FRESH belum ada lagi pengalaman sebanyak itu..nak harapkan praktikal, sangat2 tak cukup..ini menyusahkan si pencari kerja untuk memohon job tersebut..
~penyelesaian: belum try amik si pemohon tu untuk kerja dengan company, belum tahu kemahiran dan kemantob'an diorang yang ada untuk job berkenaan..jadi, kalau boleh [mesti boleh!!]..longgarkanlah syarat tu..kesian kitorang yang tak keja2 lagi...uhhh...merana tau!!

hurmm..aku ni asyik post entry yang sama jek!! kompom korang [yang masih sudi membaca] boring dengan blog aku..huhu..maaf la ye, ini je la masalah yang menimpa aku sekarang ni..

ok la~ jumpa untuk next entry...=)

Tiada ulasan: