Selasa, Disember 18, 2012

Disiplin!!

Hai dunia blog!

'Lunch' dah?! Aku baru juga balik dari rumah, semata-mata nak 'lunch' free dan berteman.. 'Plan' tu nak juga makan kat luar ni haa.. Tapi,aku malas la, takde teman nak makan..nak makan sorg2? Memang takde masalah..hmm..

Ok la. Tepat jam 1 lebih (tak tepat pun..haha) aku buka kaunter semula. Untuk hari ini saja, macam-macam ragam aku jumpa orang yang hantar borang.. Dan antaranya 'client' Cina, dia tolong hantar borang anak2 buahnya..

Untuk mengelakkan keadaan hambar dan sunyi, aku 'prefer' untuk buka bicara terlebih dahulu dari dia.. dan dia pun tanya aku balik..

"Awal ya adik buka kaunter?"

"Ya, encik. Sebab saya rehat dalam jam 12 ke 1 petang, jam 1 sy buka kaunter balik. Sebab sy fikir orang luar yang keja, time lunch break macam skrg ni mesti diorg ambil masa sikit untuk hantar borang.. " senyuman tak pernah lekang dari bibir aku..cewahh!!

"Oh..ya.ya.. Bagus tu.." Yes!! 'Client' bersetuju..

Cerita punya cerita..menyangkut pulak isu ketidakpuasan hatinya berkenaan dengan isu apa2 jenis kaunter di tempat lain.. (Bukan kaunter BR1M ok!)

"Orang yang duk berniaga, kalau nak bayar itu cukai aa.. Sanggup dia tinggalkan bisnes dia sekejap, dan pergi ke kaunter berkenaan (byr cukai). Bila sampai kaunter, takde pegawai langsung! Bla..bla.. @#?:("*..." Marah sakan pakcik tu..

"Ini..pukul 10 pun mau keluar minum lagi. Sepatutnya tak boleh woo..mesti ada seorang yg tggl d kaunter, at least!" Tambahnya lagi..

Bagi aku, betul la apa dia cakap tu. Disiplin masa itu sangat dititikberatkan!! Tengok orang Cina diluar sana, disebabkan sifat diorang yg tegas pasal masa, sebab itu kebanyakan diorg berjaya, apa lagi dalam hal bisnes.. Sedangkan nabi kita, nabi Muhammad s.a.w. Pernah bersabda..maksudnya: "Masa itu ibarat pedang, kalau kita tidak memotongnya, kita akan dipotong.." Lebih kurang begitulah maksudnya..

Ini adalah untuk peringatan bersama.. Tak kira di mana sekalipun..

Aman tanpa perang -,-v

...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 ulasan:

fiqkbe berkata...

wah bagus nyer dia bkk kaunter on time. keep it up ;)

cik blogger berkata...

haha..on time la sgt.. hikhik ;p ada lebih2 minit sikit.. tapi syukurlah kebetulan pula time dia dtg kaunter tu, sy dh ada kat situ.. :D untung la dia.hehe..