Khamis, Mac 10, 2011

bahayanya si ADENOVIRUS!! DYSLEXIA yang membimbangkan..

pagi semua! hai..ni hao ma?? yanabar?? haha..senang cerita..apa khabar kawan2 blogger dan non-blogger..hehe.

ok, pagi2 ni, aku ingat nak buat entri dengan tajuk di atas..
haa, ADENOVIRUS..sungguh asing bagi kita rakyat Malaysia kan? hmm, ni kira jangkitan terbaru di tempat kita ni..berita sehari dua yang lalu, aku ada tengok berita, seorang mangsa yang terkena jangkitan ni meninggal dunia..sebelum tu, dia terkena jangkitan pernafasan..
nak info lanjut, aku bagi link kat SINI k!

ok, aku nak kongsi satu lagi 'disorder' dalam kalangan kanak-kanak..apa dia? DYSLEXIA..idea ni aku dapat sebab aku tengah tengok cerita dengan tajuk 'DISLEKSIA' di Astro Prima..bagus juga pagi2 ni dah ada ilmu baru untuk aku..ya, mungkin ni bukan ilmu baru dalam nursing, mungkin sebelum ni aku dah pernah dengar 'term' tu..disebabkan aku menganggur, aku dah LUPA..haa..NAMPAK?!! NAMPAK??!! huhu..
Dyslexia merupakan satu 'developmental reading disorder'..haa, faham tak maksudnye tu?faham kan?? hehe..ok la..nak habaq la kat sini ye.. ianya satu gangguan yang berlaku kepada kanak-kanak dalam membaca dan menulis, dan kadang2 mempengaruhi penumpuan diorang untuk sesuatu, terutama sekali dalam aktiviti pembelajaran.. haa, agak membimbangkan juga kan? info lanjut?? SINI ye..


Tiada ulasan: