Rabu, Februari 02, 2011

SEGMEN 1MALAYSA - SELAMAT TAHUN BARU CINA


wohhoooooo!!! petang semua!!
aku baru lepas minum petang..["once again?"] yela, dah aku duk rumah, jadi makan aku pun cukup teratur..tu yang badan aku jadi camnih..ahaks~
ok, jalan punya jalan punya jalan blog, bro Ben buat segmen baru sempena malam takbir CNY ni..oppppss?? maksud aku, CNY eve la..huhuhu..jangan marah naa..

story aku time sekolah dulu? banyakkkkk!!! hehe...
sebenarnya, time sekolah rendah dulu, aku takde kawan yang berbangsa cina dan india..semua melayu..ada juga yang bukan melayu, tapi dia berbangsa dusun, kadazan..diorang ni non-Muslim la.. maklum, aku asal Sabah..lagipun aku sekolah kat kampung kesayangan aku ni..hehe.
tapi walaupun macam tu, kitorang rapat gilerrrr!!!
aku ada seorang kawan non-M yang rapat sangat dengan aku..namanya Martina Rundi..aha, nama tu tak pernah aku lupa sampai sekarang..orangnye dulu kecik2..comel2 gituh..hehe...dia selalu ada dengan aku..huhu..dia cukup baik..habis je sekolah rendah..kami lost contact..sampailah awal dalam bulan Januari 2011 baru2 ni..aku dapat jumpa dia..tapi melalui fb la..itupun kira nasib baik la kan? sebab time kecik2 dulu mana ada handphone2 nih! takde nyer nak tukar2 nombor telefon..bukan macam budak2 sekarang ni..huhu..umur 5-6 tahun dah ada hp!! huhu...tapi tak boleh la salahkan diorang kan? sebab zaman sekarang makin canggih manggih!! hehe..dan makin tak selamat! betul??

ok la..balik ke story tadi..

bila masuk sekolah menengah, sekali lagi aku takde kawan-kawan yang berlainan bangsa dan keturunan [paling tak pun, lain dari bangsa aku la (brunei), seperti bajau, murut, kadazan, dusun, kokos, bugis dan lain2..] tapi diorang masih tetap melayu. mana taknyer, aku sekolah kat SMK(A)..haaa..amek! hihi..

ok, hidup aku sebagai pelajar diteruskan...dan aku sambung pengajian di Kolej Matrikulasi Labuan!! ok, terus terang..time ni la aku rasa aku alami kejutan budaya!! SERIUS!! sebab time tu barula aku dapat jumpa kawan2 dari yang macam2 bangsa..termasuk diorang yang asal dari Sarawak!! aha,sebenarnya dalam terkezut2 tu pun, aku happy, sebab itulah pertama kali aku dapat berkawan dengan diorang semua!! besttt3~ memandangkan dulu aku sekolah kat SMKA, maka aku terkaget sikit, bila jumpa kawan2 seagama, tak pakai tudung.maaf la ye, bukan sindir sapa2 tau, tapi inilah yang aku rasa..maaf sekali lagi k..takde niat pun nak kecik2kan hati korang..inilah pengalaman aku..yang tak dapat disangkal lagi..ehe, macam peguam laksss!!

setahun selepas itu aku berjaya melanjutkan study ke USM!! U yang memang aku idam2kan time sekolah rendah dulu..tau tak kenapa? sebab ada Universiti SAINS Malaysia!! tang sains tu yang aku suka!! sebab aku minat subjek sains sejak tahun 4 lagi..sampai sekarang! hikhik..lucu tak..lucu?? ok, di sana lah aku rasa baru complete hidup aku sebagai rakyat Malaysia..ditemukan dengan kawan2 dari bangsa Cina, India dan lain2!! sangat2 seronok..serius!! hehe..

kepada kawan2 Chinese aku time kat USM, Man Eng, Ling, Jocelyn, Luci, Steph, Happy Chinese New Year!! Gong Xi Fat Choi!! nak angpau??? hikhik..nyempat lagik..huahuaaa.. =D

ok, itu la story aku yang agak pelikzzz sikit..hehe

haa..korang pulak? apa cer?? mesti unik lagi dari aku kan..nak join ke segmen bro ben ni?? ok... ketik2 kat SINI!!


1 ulasan:

Sunah Sakura berkata...

datang jenguk dari segmen enchek ben~ ;)