Selasa, Jun 09, 2009

rakyat kini dihargai..


dah baca belum, pasal TPM kita minta cadangan dan pendapat dari kita, sebagai rakyat Malaysia yang bersatu, untuk membincangkan hal Bahasa Inggeris, iaitu pelajar mesti lulus dalam BI untuk mendapatkan sijil SPM kelak? cara ini bagi aku paling berhemat..maksud aku, TPM menggunakan pendekatan yang harmonis, yang mana beliau meminta pendapat daripada orang ramai/pendapat umum mengenai permasalahan ini..tidak seperti sebelum ini, iaitu sesetengah pihak terus memutuskan untuk melaksanakan suatu tindakan tanpa dibawa berbincang dengan pihak umum...kini, rakyat rasa dihargai..syukur alhamdulillah..
oklah..bagi aku tentang isu hangat ni..okla..tapi, apa kata kementerian pendidikan meninjau sistem pendidikan di semua tempat,iaitu di bandar dan di luar bandar..kompom..mesti ada beza antara 'dua alam' ni..hehe..tapi betul apa kan? umum pun dah maklum, di luar bandar sinonim dengan kekurangan kemudahan/access seperti mana yang terdapat di bandar kini..so, kekurangan inilah yang mesti diisi, bagi memastikan keseimbangan sosioekonomi dan kemudahan kepada penduduk dan khususnya pelajar yang menuntut di luar bandar..
and then, setelah keseimbangan kemudahan yang terdapat di luar bandar tercapai dengan kemudahan di bandar,barulah pihak kementerian melihat pula kepada aspek P&P..iaitu melihat keberkesanan antara dua pihak, iaitu di pihak cikgu yang mengajar dan di pihak pelajar yang belajar..umumnya, apabila cikgu yang cemerlang, mengajar pelajarnya dengan cemerlang dan berkesan, insya Allah, pelajar tersebut juga akan cemerlang dalam pelajarannya..dan ini tak terkecuali dengan subjek BI..agree with me??
so, inilah candangan aku so far..diharapkan cadangan aku di blog ni dipertimbangkan juga oleh kementerian..hehe..wassalam..

Tiada ulasan: